Nøklene til en vellykket produktlansering
Etter uker, måneder eller kanskje årevis med utvikling og forberedelser skal produktet ditt endelig presenteres for et utvalgt publikum.
For å vise det frem på best mulig måte må du finne det perfekte lokalet som lar produktet skinne, og der du kan fokusere på dine gjester, mens noen andre tar seg av mat, servering og opprydding.
Stedet bør skape en stemning, være praktisk og tilgjengelig, samt gjerne tilby total pakke.
Her er våre 5 tips til en vellykket produktlansering:
1. Kartlegg ditt produkts publikum (målgruppe)
Før du sender ut invitasjoner til hele kontaktlisten må du sørge for at mottagerne tilhører den rette målgruppen. Det er nok mange tidligere kolleger og kontakter som er nysgjerrige på hva dere skal lansere, men de er mest sannsynlig ikke i målgruppen som kommer til å kjøpe produktet. Ikke hopp over research-fasen som vil la deg avgjøre hvor etterspørselen er, samt hvordan konkurrentene ligger an. Dette vil hjelpe deg med å utforme kommunikasjonen som skal treffe din målgruppe.
2. Gjør noen tester
Du vil ikke kunne lansere produktet ditt dersom du ikke har testet det på noen innen rett målgruppe først. Kall inn små grupper og analyser deres reaksjoner og tilbakemeldinger, som du kan benytte for videre kommunikasjon. Gi gjerne gratis prøver til passende influensere slik at deres erfaringer og deling i sosiale medier kan bygge forventning før selve lanseringen. Det kan vise seg være uvurderlig markedsføring.
3. Sett klare delmål som leder til lansering
Det er viktig å stille seg selv de rette spørsmålene for å kunne sette tydelige mål. Hva håper du å oppnå med produktlanseringen? Hva er fordelene? Hvem skal gjøre hva? Ved å finne svar på disse spørsmålene vil du kunne lage retningslinjer som vil forme strategien din. Det blir også lettere å få fremgang i prosessen.
4. Lag en god kommunikasjonsstrategi
Sosiale medier vil mest sannsynlig inngå i din strategi for produktlansering. Benytte egne og betalte medier for å vekke interesse, invitere til lansering og mer.
Det vil også være naturlig å dra nytte av kundedatabasen din, dersom du har det.
5. Vær fleksibel
Kanskje det viktigste rådet: vær fleksibel. En produktlansering planlegges i forkant, men du må ha rom for endring og uforutsette hendelser i siste sekund. Det er nesten alltid noen ting man ikke hadde forberedt seg på, men har du satt av tid og forberedt deg så godt du kan, så blir det ikke for overveldende.
Husk at gode lokaler bookes fort, så vær ute i god tid for å sikre deg at ditt produkt møter verden på best mulig måte.
Salongen passer ypperlig til lansering av ditt produkt i Oslo sentrum. Ta gjerne kontakt for en uforpliktende samtale og befaring.